Mazda împlinește 90 de ani

Mazda împlinește 90 de ani
  • Publicat:
  • Actualizat:
Mazda Motor Corporation aniversează anul acesta 90 de ani și
face bilanțul elementelor care au asigurat succesul companiei timp
de nouă decenii, punctelor sale forte și realizărilor. Cu
siguranță, câteva dintre aceste lucruri sunt spiritul inovativ
Mazda, deschiderea de a încerca lucruri noi și climatul din
companie care a condus de-a lungul anilor la dezvoltarea unor
tehnologii revoluționare.
Un Visător inventează, un Geniu perfecționează
Nimic nu poate fi mai adevărat ca în cazul germanului Felix
Wankel și a lui Kenichi Yamamoto de la Mazda. Wankel, care
niciodată nu a obținut permisul de șofer și nici nu a urmat cursuri
universitare, a visat să construiască un motor alternativ cu o
cameră de combustie plată și un rotor îngust rotindu-se în
interior. Kenichi Yamamoto de la Mazda a fost atât de impresionat
de conceptul motorului, încât în 1961 Mazda a achiziționat
brevetul. Primul motor „Wankel” care a fost furnizat la Hiroshima
vibra atât de puternic încât a zgâriat pereții interiori ai camerei
rotorului, o slăbiciune pe care Yamamoto-San și inginerii săi o vor
perfecționa cu tehnologii mai bune de etanșare și lubrifiere.
În prima versiune produsă (Cosmo Sport din 1967) motorul cu
două rotoare avea carcase trohoidale care susțineau rotoarele de
formă triunghiulară prevazute cu un arbore excentric în mijloc.
Spațiul rămas între marginea rotorului și pereți a fost folosit
pentru admisie, compresie + aprindere și evacuare. Motorul era acum
lipsit de vibrații și putea ajunge la turații ridicate pentru că
presiunea produsă rotea direct arborele excentric fără a o mai fi
convertit într-o mișcare rotativă cu ajutorul bielelor ca într-un
motor clasic cu pistoane. Această tehnologie avea să motorizeze
aproximativ 2 milioane de automobile Mazda incluzând câștigătoare
WRC (World Rally Championship), Mazda 787B care a câștigat Le Mans
în 1991 și actuala RX-8 Renesis cu motor rotativ.
Momentul cheie – hidrogen și motorul
rotativ
Când inginerii Mazda au reușit să folosească pentru prima dată
hidrogenul drept combustibil pe motorul rotativ în 1990 trebuie să
fi fost o surpriză plăcută. Tehnologia rotativă Mazda are anumite
avantaje față de motoarele cu pistoane, care folosesc hidrogen.
Dozarea amestecului hidrogen/aer este mult mai precisă pentru că
amestecul este mai omogen iar procesul de admisie mai îndelungat.
Nici „rateurile” nu mai reprezintă o problemă, deoarece camera de
admisie a motorului rotativ este separată de camera de combustie,
păstrâdu-se mai rece, și pentru că nu există valve de admisie și de
evacuare care să se încălzească. În ultimii 20 de ani, Mazda a
dezvoltat motorul rotativ cu hidrogen până la stadiul de producție,
fiind dat în folosință în prezent în Japonia și în Europa pe
modelele RX-8 Hidrogen RE și Mazda5 Hidrogen RE Hibrid.
Simplu și Inteligent – DISI Benzină +
i-Stop
Inginerii Mazda au știut că dacă vor putea opri un motor pe
benzină prin poziționarea pistoanelor aflate în faza de compresie
și de detentă într-un mod optim, vor putea iniția repornirea
motorului prin aprinderea combustibilului în pistoane. Dar ca acest
lucru să fie realizat, combustibilul trebuie injectat direct în
cilindru. Acesta a fost momentul de creare a tehnologiei inovative
Mazda de injecție directă a benzinei combinate cu sistemul i-Stop,
un sistem stop/start care oprește motorul la ralanti și
poziționează pistoanele folosind un software avansat de control al
motorului. Când șoferul va apăsa din nou pedala de ambreiaj,
benzina este injectată direct, numai în camera de ardere potrivită
și motorul repornește în doar 0,35 de secunde, aproape de două ori
mai repede decât sistemele similare.
Revoluția materialelor – catalizatorul Mazda Single
Nano-Technology și un nou filtru de particule
Metalele prețioase sunt încorporate în corpul ceramic al
catalizatorului iar acestea întră în reacție cu gazele de evacuare
pentru a neutraliza noxele. La temperaturi ridicate, moleculele de
metal prețios se pot aglomera, ceea ce le reduce abilitatea de a
trata gazele evacuate. Pentru a contracara acest lucru, trebuie
folosite cantități mari de metale prețioase scumpe. Acum câțiva
ani, inginerii Mazda au folosit single nano-technology pentru a
încorpora individual particule de metal prețios în corpul ceramic
astfel încât acestea să nu se mai aglomereze. Astfel, sunt necesare
cu 70% mai puține metale prețioase pentru realizarea
catalizatorului Mazda fară să afecteze performanțele. Pentru
motoarele pe motorină Mazda a realizat un filtru de particule (DPF)
având o structură din bază ceramică ce permite moleculelor de
oxigen încorporate să fie eliberate în momentul în care particulele
de funingine acumulate sunt arse. Acest lucru îmbunătățește
eficiența DPF, necesită mai puțin combustibil și reduce frecvența
necesară regenerării filtrului. Ambele filtre sunt disponibile în
gama actuală Mazda.
Înapoi la elementele de bază – tehnologii de scădere a
greutății light
Folded Corner: Știați că? Înainte de realizarea primului autovehicul, Mazda a debutat ca producător de produse din plută Pentru a fla mai multe despre istoria Mazda â–º„Strategia
gramelor” Mazda pentru scăderea greutății autovehiculelor este o
realizare inovativă pentru simplul fapt că o mașină mai ușoară
consumă mai puțin combustibil. Pentru a reduce greutatea unei
componente, inginerii au trebuit sa simuleze cum se comportă piesa
în condiții de solicitare, astfel că Mazda a realizat un nou
software. Pentru a adăuga puncte și legături prin sudură în noi
locuri ale structurii caroseriei, a fost dezvoltată o nouă
tehnologie de prelucrare. De asemenea au fost produse oțeluri cu
limita ultra-înaltă de elasticitate pentru o caroserie și suspensii
mai rigide și mai ușoare folosind tehnologii avansate de turnare.
Inginerii au introdus chiar și magneți din neodymium mai ușori
pentru difuzoare. Revenind la elementele de bază, Mazda a devenit
unul dintre primii producători auto care a introdus o nouă
generație de mașini mai ușoare, mai puternice, mai eficiente
privind consumul și mai curate, față de modelele
predecesoare.
Urmărește ProSport.ro pe Google News
Știri despre
Pe aceeași temă
Diaspora răstoarnă TOT ce se știa! Marcel Ciolacu nu există în rezultatele de peste graniță
Diaspora răstoarnă TOT ce se știa! Marcel Ciolacu nu există în rezultatele de peste graniță
Puștiul care plângea în 2012 pentru FCSB are o nouă echipă: unde evoluează acum
Puștiul care plângea în 2012 pentru FCSB are o nouă echipă: unde evoluează acum
Ce se întâmplase cu Gabriel Cotabiță în ultimele luni! Declarațiile făcute de soția lui cu puțin timp înainte ca artistul să moară: „Era riscant”
Ce se întâmplase cu Gabriel Cotabiță în ultimele luni! Declarațiile făcute de soția lui cu puțin timp înainte ca artistul…
Bombă în mercato! Se face transferul lui Andrei Rațiu. Detalii de la negocieri
Bombă în mercato! Se face transferul lui Andrei Rațiu. Detalii de la negocieri
LIVE TEXT | Alegerile prezidenţiale, pe site-ul Prima Sport! Elena Lasconi a urcat pe locul 2!
LIVE TEXT | Alegerile prezidenţiale, pe site-ul Prima Sport! Elena Lasconi a urcat pe locul 2!
Gigi Becali anunţă o răsturnare de situaţie pentru turul 2 în cursa prezidenţială! Ar fi alt lider după rezultate:
Gigi Becali anunţă o răsturnare de situaţie pentru turul 2 în cursa prezidenţială! Ar fi alt lider după rezultate: "El…
Cine este soția lui Călin Georgescu. Cristela o meserie total diferită de partenerul ei: ce a făcut femeia în campania prezidențială
Cine este soția lui Călin Georgescu. Cristela o meserie total diferită de partenerul ei: ce a făcut femeia în campania…
Rezultate şocante, răsturnare de situaţie. REZULTATE ALEGERI în timp real
Rezultate şocante, răsturnare de situaţie. REZULTATE ALEGERI în timp real
BANCUL ZILEI. BULĂ: – Nevasta mea s-a îmbrăcat în polițistă și mi-a spus..
BANCUL ZILEI. BULĂ: – Nevasta mea s-a îmbrăcat în polițistă și mi-a spus..
Rezultate parţiale alegeri prezidenţiale. Elena Lasconi a trecut în faţa lui Marcel Ciolacu, care a căzut pe locul 3. Georgescu, pe primul loc
Rezultate parţiale alegeri prezidenţiale. Elena Lasconi a trecut în faţa lui Marcel Ciolacu, care a căzut pe locul 3. Georgescu,…
ADEVĂRUL despre România în Al Doilea Război. „Am avut norocul să...”
ADEVĂRUL despre România în Al Doilea Război. „Am avut norocul să...”
BREAKING! Nicolae Ciucă a demisionat după DEZASTRU
BREAKING! Nicolae Ciucă a demisionat după DEZASTRU
Cristian Cioacă nu mai scapă. Decizia luată după moartea Elodiei Ghinescu
Cristian Cioacă nu mai scapă. Decizia luată după moartea Elodiei Ghinescu
Șoșoacă despre Călin Georgescu: E un...
Șoșoacă despre Călin Georgescu: E un...
De ce boală secretă suferea Gabriel Cotabiță! Acum s-a aflat de ce transpira excesiv. Artistul a murit la 69 de ani
De ce boală secretă suferea Gabriel Cotabiță! Acum s-a aflat de ce transpira excesiv. Artistul a murit la 69 de…
România este campioană mondială la Counter-Strike 2. Care e „formula” câștigătoare?
România este campioană mondială la Counter-Strike 2. Care e „formula” câștigătoare?
Max Verstappen, campion mondial pentru a patra oară în Formula 1
Max Verstappen, campion mondial pentru a patra oară în Formula 1
Rovinieta NU se mai plătește înaintea efectuării călătoriei. Legea a intrat în vigoare
Rovinieta NU se mai plătește înaintea efectuării călătoriei. Legea a intrat în vigoare
Cum a apărut Ilinca Simion la o secție de votare din București. George Simion a însoțit-o pe soție, deși el a votat în diaspora
Cum a apărut Ilinca Simion la o secție de votare din București. George Simion a însoțit-o pe soție, deși el…
×